Vilkår for vedlikehold og Remote Care avtale
5.1 Generelt
Avtalen er delt opp i to deler, en for vedlikehold og en for Remote Care. Det kan tegnes avtale kun for vedlikehold, eller for vedlikehold og Remote Care. Remote Care avtale kan ikke tegnes uten at løsningen er dekket av en vedlikeholdsavtale. I tillegg til avtalens forside må det lages en leveransebeskrivelse.
Hardvare som eksempel kortleser er ikke dekket av denne Avtalen. For slikt maskin/utstyr gjelder egen serviceavtale.
Avtalen dekker integrasjon av programvare mot Leverandøren sine skrivere og multifunksjonsmaskiner.
Avtalen dekker ikke integrasjon av programvare mot konkurrerende leverandørers skrivere og multifunksjonsmaskiner.
5.2 Vedlikehold
Følgende gjelder for vedlikeholds-delen av Avtalen: Hva som dekkes av vedlikeholdsavtalen er beskrevet i den enkelte programvares EULA (End User License Agreement). Kunden er selv ansvarlig for å lese og godkjenne innholdet i denne. Vedlikeholdsavtalen løper i det antall måneder beskrevet på avtalens forside.
5.3 Remote Care
Følgende gjelder for supportdelen av Avtalen: Remote Care gir tilgang til telefonsupport og fjernsupport på løsningen etter gjeldende priser.
Avtalen gjelder ikke endringer som er gjort på løsningen i ettertid.
5.3.1 Supportavtalen omfatter blant annet ikke
• Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av programvaren.
• Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn KMs personell eller personell autorisert av Leverandøren.
• Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer, ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold som nevnt i punkt 2.18.
• Særlige kostnader i forbindelse med levering og installasjon av programvare som etter Leverandørens oppfatning skyldes spesiell beliggenhet og adkomst hos Kunden.
• Integrasjon mot skrivere og multifunksjonsmaskiner fra andre leverandører enn Leverandøren, med mindre dette er spesifisert på denne Avtalens fremside
Arbeid som ikke omfattes av Avtalen, skal faktureres Kunden etter medgått tid og til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.
5.4 Lisens kundeportal
Lisens til KM kundeportal gis pr maskin. Lisensavgiften faktureres forskuddsvis årlig.
5.5 Kundens ansvar og plikter
Kunden er ansvarlig for sikker oppbevaring av lisensnøkler og mediet med programvaren. Skulle mediet med programvaren bli borte er Kunden ansvarlig for alle kostnader forbundet med nyervervelse av nytt medie.
5.6 Responstid
Leverandøren innrømmer Kunden en responstid i henhold til Avtalen. Responstiden regnes fra det tidspunktet hvor feil er registrert på vårt servicesenter til Leverandørens konsulent er i gang med feilsøking. Feilsøket startes når Leverandørens support kontakter Kunden via telefon eller mail.
5.7 Fakturering
Prisen på Avtalen er basert på programvare og lisensnummer dokumentert på Avtalens forside og faktureres årlig. Ved opp eller nedskalering av løsningen, må det tegnes oppdatert avtale som gjenspeiler endringen.
Avtalen er delt opp i to deler, en for vedlikehold og en for Remote Care. Det kan tegnes avtale kun for vedlikehold, eller for vedlikehold og Remote Care. Remote Care avtale kan ikke tegnes uten at løsningen er dekket av en vedlikeholdsavtale. I tillegg til avtalens forside må det lages en leveransebeskrivelse.
Hardvare som eksempel kortleser er ikke dekket av denne Avtalen. For slikt maskin/utstyr gjelder egen serviceavtale.
Avtalen dekker integrasjon av programvare mot Leverandøren sine skrivere og multifunksjonsmaskiner.
Avtalen dekker ikke integrasjon av programvare mot konkurrerende leverandørers skrivere og multifunksjonsmaskiner.
5.2 Vedlikehold
Følgende gjelder for vedlikeholds-delen av Avtalen: Hva som dekkes av vedlikeholdsavtalen er beskrevet i den enkelte programvares EULA (End User License Agreement). Kunden er selv ansvarlig for å lese og godkjenne innholdet i denne. Vedlikeholdsavtalen løper i det antall måneder beskrevet på avtalens forside.
5.3 Remote Care
Følgende gjelder for supportdelen av Avtalen: Remote Care gir tilgang til telefonsupport og fjernsupport på løsningen etter gjeldende priser.
Avtalen gjelder ikke endringer som er gjort på løsningen i ettertid.
5.3.1 Supportavtalen omfatter blant annet ikke
• Uaktsomhet og feil oppstått ved brukerfeil, skade eller tap forårsaket av Kundens uaktsomhet og/eller brukerfeil (iht. brukeropplæring og bruksanvisning) og/eller unormal bruk av programvaren.
• Skade eller tap forårsaket av uautorisert arbeid utført av andre enn KMs personell eller personell autorisert av Leverandøren.
• Skade eller tap forårsaket av brann, vannskade, naturkatastrofer, ustabilt strømnett eller andre utenforliggende forhold som nevnt i punkt 2.18.
• Særlige kostnader i forbindelse med levering og installasjon av programvare som etter Leverandørens oppfatning skyldes spesiell beliggenhet og adkomst hos Kunden.
• Integrasjon mot skrivere og multifunksjonsmaskiner fra andre leverandører enn Leverandøren, med mindre dette er spesifisert på denne Avtalens fremside
Arbeid som ikke omfattes av Avtalen, skal faktureres Kunden etter medgått tid og til den enhver tids gjeldende prisliste fra Leverandøren.
5.4 Lisens kundeportal
Lisens til KM kundeportal gis pr maskin. Lisensavgiften faktureres forskuddsvis årlig.
5.5 Kundens ansvar og plikter
Kunden er ansvarlig for sikker oppbevaring av lisensnøkler og mediet med programvaren. Skulle mediet med programvaren bli borte er Kunden ansvarlig for alle kostnader forbundet med nyervervelse av nytt medie.
5.6 Responstid
Leverandøren innrømmer Kunden en responstid i henhold til Avtalen. Responstiden regnes fra det tidspunktet hvor feil er registrert på vårt servicesenter til Leverandørens konsulent er i gang med feilsøking. Feilsøket startes når Leverandørens support kontakter Kunden via telefon eller mail.
5.7 Fakturering
Prisen på Avtalen er basert på programvare og lisensnummer dokumentert på Avtalens forside og faktureres årlig. Ved opp eller nedskalering av løsningen, må det tegnes oppdatert avtale som gjenspeiler endringen.